Blank lack och mullrande motorer

En dragkrok är egentligen inte särskilt svår att montera själv men om du är mycket ovan eller känner att du inte bemästrar att böja dig ned och hantera verktygen som krävs, så kan det vara värt att överväga service. Å andra sidan kan det vara bra hur du lär dig att sätta fast de olika dragkrokarna, för säkerhets skull. Här väger vi för och emot att montera själv eller överlåta till bilservicen.

Det första du måste göra är att hitta din dragkrok som passar dina behov och din bil. På https://dragkrok365.se/ kan du köpa alla modeller av dragkrokar, såsom fasta och avtagbara. Sedan gäller det att klura ut hur de ska sitta som en smäck och dra alla lass utan problem.

bil med släpvagnMontering kräver rörlighet

Även om det inte är det värsta jobb du någonsin utfört så krävs det ändå lite rörlighet och smidigt samt en smula styrka för att montera dit en dragkrok. Om du dessutom har en avtagbar dragkrok måste du lära dig detta moment själv eftersom det inte är någon idé att lämna in bilen varje gång kroken ska av. En fast dragkrok är dessutom en smula mer komplicerad att sätta dit då det krävs att du går in under stötbrädan och skruvar och bultar fast kroken.

OBS! Många bilar säljs dyrare om de har dragkrok.

Dragkrok är för många bilköpare ett måste och de är ofta villiga att betala mer för en bil med dragkrok. I flera fall lönar det sig att montera på dragkrok på bilen innan du säljer den. Detta gäller framförallt på kombi och SUV men desto mindre på små bilar.

Besiktning

I vissa fall krävs en besiktning när du monterat eller tagit bort en dragkrok. Detta gäller främst tyngre fordon som lastbilar m.m. Läs igenom reglerna på Transportstyrelsens hemsida för att få bättre grepp. I vissa fall kan det därför vara klokare att låta en behörig montera.

 

Stäng meny