Blank lack och mullrande motorer

Det talas en hel del om elbilar och alternativa bränslen som ska ersätta de fossila. Många förespråkar elbilar, men det har visat sig att de kan vara en större miljöbov än dieselbilar.

 Många av de stora biltillverkarna har börjat producera bilar där el är det huvudsakliga bränslet. Vissa drivs helt av el, men det finns även så kallade hybridbilar som kombinerar el med en annan typ av bränsle. Med tanke på att elbilar i sig inte avger några koldioxidutsläpp skulle nog de flesta argumentera för att de är det miljövänligaste alternativet. Vad som däremot inte alltid nämns är de utsläpp som orsakas under produktion av bilen och dess batteri.

Batteriet är boven

Även fast det inte finns en bensinslukande motor under huven på en elbil betyder det inte att de är skonade från att ha en negativ miljöpåverkan. Det som får elbilarna att gå framåt är de stora batterierna som driver motorerna, och det är dessa som gör stora koldioxidavtryck. Om batterierna byggs och laddas i länder som utvinner energi genom koleldning blir de helt plötsligt i klass med vanliga fossila bränslen. I SvD skriver de att om man räknar in alla faktorer under produktion och drift av en elbil skulle det ta hela 10 år innan bilen blir miljövänlig. Med detta menar de att det skulle ta så pass lång tid innan utsläppen från produktionen kompenserats av att köra fossilfritt. Det lär alltså ta ett tag innan vi ser en märkbar skillnad av utsläppen. Elbilarna börjar dock synas allt mer på gatorna, och snart lär de ta ännu mer plats när Teslas nya budgetbil lanseras i Europa. Är du sugen på en sån bil får du vara beredd att betala omkring 400 000 kronor.

Stäng meny