Överallt på Stockholms gator kan du se dem, elscootrarna. Antingen förbisusandes i cykelfilen eller ståendes lutad mot en lyktstolpe. Över en sensommarnatt fylldes hela staden av dem och de har blivit en enorm snackis – men kommer de få stanna?
Sedan lanseringen av den omtalade elscootern som tillhandahålls via företaget Voi har Stockholm stad tagit emot flera klagomål från medborgare som reagerat på dem. En del menar att de som kör dem är hänsynslösa mot gångtrafikanter medan andra anser att de skapar oordning på gångbanan när de står parkerade. I skrivande stund är det endast 10 inkomna klagomål, men det har varit tillräckligt för att skapa oro om Vois framtid i Stockholm. Är elsparkcyklarna framtidens sätt att ta sig framåt på?
Sparkcykel med motor
För dig som inte har sett en elscooter eller vet hur de funkar tänkte vi snabbt gå igenom det här. Tekniskt sett är det en traditionell sparkcykel som fått en elmotor monterad på sig så att du inte behöver sparka särskilt mycket själv. Styret är utrustat med hastighetsreglage och broms, samt en QR-kod för att låsa upp själva sparkcykeln och börja åka. Självklart kan man även se hur snabbt man kör på en liten display på styret. De flesta elscootrar kommer upp i en hastighet av omkring 20 kilometer i timmen, vilket många reagerat på är väldigt snabbt med tanke på att det varken finns någon åldersgräns eller ett krav på hjälm. I USA är dock reglerna annorlunda och kräver i vissa fall att du är 18 år och har körkort för att få använda dem.
Osäker framtid
Om företaget bakom elsparkcyklarna i Stockholm får vara kvar eller inte är oklart i dagsläget. Problemet ligger i att de orsakar oreda när de står- eller ligger parkerade var som helst på gatan. Att få parkera fordon för uthyrning kräver dessutom tillstånd av markägaren. Detta är varför Stockholm stad vill stoppa elscootrarna skriver både Dagens Industri och Svenska Dagbladet. Det berättas om skräckexempel där gator på städer utomlands blivit fullkomligt översvämmade av sparkcyklarna och att många är rädda att det skulle kunna ske i Sverige också. Samtidigt är många väldigt positiva till att det nu finns ännu ett alternativ till att åka buss eller tunnelbana, särskilt med tanke på att det är väldigt billigt och smidigt att ta sig fram på sparkcykel.
Det är inte första gången ett företag har ambitioner om att förändra sättet vi tar oss fram i storstaden. Tidigare har det satsats på bilpooler, Uber och små elektriska taxibilar. Det finns även vanliga cyklar att hyra billigt och enkelt. Vissa av dessa produkter har fungerat bättre än andra, men det tycks vara svårt att konkurrera om Stockholms trafikanter. Hur det kommer att gå för Voi i Stockholm återstår att se. Skulle elsparkcyklarna förbjudas här har företaget även verksamhet i Madrid, mitt i hjärtat av Spanien. Kanske skulle konceptet fungera bättre, det får vi reda på med tidens gång.