Blank lack och mullrande motorer

Den första snön har fallit och som vanligt förde den med sig halka och ett enormt tryck på verkstäderna som byter däck. Det är samma visa varje år, det är som att vi ständigt glömmer bort att vi lever i ett land där vädret skiftar snabbare än priset sticker iväg när man tankar.

I år kom den första snön lite tidigare än vanligt, men i sedvanlig ordning löd löpsedlarna ”Ishalka” och ”Snöchock”. Trots att vädret är oberäkneligt och att man från 1 oktober får använda sig av dubbdäck på bilen väntar många in i det sista eller till den första snön faller. Enligt lag måste man ha vinterdäck på sin bil mellan 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag, men man får använda dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april om man vill vara garderad.

Var förberedd

Det är lätt att skjuta upp saker till morgondagen, oavsett om det är att ta hand om disken eller att byta däcken på bilen. I de allra flesta fallen är det dock bäst att bocka av de saker som tar emot så tidigt som möjligt istället för att dra ut på lidandet. Om du skiftar däcken på en verkstad redan tidigt i oktober är du garderad i ett halvår och slipper stå i en flera timmars lång kö utanför verkstaden under högtryck. Skulle det dessutom falla en massa snö innan du hunnit byta är det riskabelt att ta sig till närmsta verkstad för att skifta till vinterdäcken. Självklart går det att byta däcken själv, men faktum är att allt fler väljer att lämna in bilen istället. Det är bekvämare och man kan vara trygg att det blir bra gjort.

Det är inte bara bilägarnas uppgift att vara förberedda inför vintern. Den 1 oktober började nämligen Trafikverket att rusta vägarna inför vintern. Det är minst lika viktigt att halkbekämpa som att rusta bilarna med dubbdäck.

Stäng meny